Tillhör du dem som gett ett nyårslöfte kopplat till prestation? Pressat in ytterligare aktiviteter i kalendern? Och funderar redan nu på hur du ska orka prestera på jobbet och privat. Svaret på det stavas ÅTERHÄMTNING.
Många med mig har börjat det här året med att återigen jobba hemifrån. Utan naturliga avbrott som en fika eller lunch med kollegorna. Allt bara rullar på, jobbet flyter och jag är ruskigt effektiv på hemmakontoret! Och vips så sitter jag där i komplett mörker med endast bildskärmens ljus som sticker i ögonen, inser att arbetsdagen är slut för länge sen och jag har knappt rört mig från min arbetsplats. Nån som känner igen sig?
Återhämtning borde vara det viktigaste nyårslöftet. Nödvändig för att vi ska må bra och kunna orka prestera. Vila och sömn är en form, aktiviteter som ger dig en energi och ork en annan. Under perioder med stor arbetsbelastning slarvar vi gärna med återhämtningen. Vi tar den sen. När sen aldrig blir av, skapar vi problem för oss själva. Då blir stressen allt mer påtaglig, sömnen sämre och har du otur så hamnar du i en ond spiral som blir svår att bryta på egen hand. Särskilt om du arbetar hemifrån. Så blev det för mig. Jag har fått lära mig att återhämtning behöver få ta tid även under arbetstid och jag tränar på det varje dag. Att nåt så enkelt ska vara så svårt!
För mig har kallbad blivit en viktig del av återhämtningen. Efter en sjukskrivning för utmattning förra året har badet och det härliga och covid-säkra hänget på bryggan med andra vinterbadare blivit en källa till både återhämtning och glädje. Liksom restorative yoga som jag varmt kan rekommendera för den som behöver guidning i hur man vilar.
Vi har systemen som gör det lätt att göra rätt. Om du jobbar med lön, HR, schema- och bemanning.