Många chefer vill ha regelbundna 1-till-1-samtal, men det är inte alltid lätt att få till dem på ett bra sätt. Kanske hinns de inte med. Eller så fastnar man lätt i det som är akut just nu. Men när samtalen funkar, det är då det händer saker. Engagemanget växer. Målen blir tydligare. Och både chefen och medarbetaren får bättre koll på riktningen framåt.
Ett samtal ska inte bara vara något man bockar av. Ett bra samtal gör skillnad. Det ger:
När samtalet bidrar till punkterna ovan har du skapat ett meningsfullt möte.
Det är inte alltid antalet samtal som avgör. Det viktiga är att de samtal som sker verkligen handlar om utveckling, inte bara dagens utmaningar. Visst är det bra att prata om pågående projekt, men för att samtalet ska göra skillnad på sikt behövs lite mer riktning.
När du använder samtalen för att följa upp utveckling, prata om mående och sätta nya mål, blir de värdefulla för er båda. Det ger effekt både för individen och för verksamheten.
Många chefer känner att de inte riktigt vet hur de ska hålla samtal som blir bra. Och det är helt okej. Du behöver inte vara expert på samtalsmetodik. Det viktigaste är att du vill hjälpa dina medarbetare att utvecklas. Med enkla verktyg och tydliga frågor kommer du långt.
Här är tre saker som gör samtalen enklare – och bättre:
Du behöver inte vänta på rätt tillfälle. Det viktiga är att komma igång och gärna i mindre steg. Ett samtal som blir av är alltid bättre än ett som skjuts upp. Och ju mer du övar desto lättare blir det.
Läs mer om Dialog och hur du kommer igång med värdefulla samtal. Vill du se hur funktionen fungerar i praktiken? Se vårt webinar: