Reseräkning Community Lön

Molntjänster sparar mycket tid hos The Body Shop

The Body Shop
225

korrekta löner varje månad

>17år

av automatiserad lönehantering

>1år

av smidiga reseräkningar

Molntjänster sparar mycket tid hos The Body Shop

The Body Shop är ett globalt varumärke och certifierat B Corp™ som grundades av Anita Roddick i engelska Brighton 1976. Anita banade vägen för filosofin att företagande kan vara en god kraft i världen, vilket fortfarande är varumärkets drivkraft. The Body Shop tillhandahåller etiska och hållbara produkter med ingredienser av naturligt ursprung för kroppsvård, hudvård, hårvård och makeup. I dag finns ca 2 500 The Body Shop-butiker i över 80 länder.

I Sverige arbetar 225 personer - 63 tjänstemän och 162 kollektivanställda tillhörande Handels. På People-avdelningen arbetar Jill Leichleitner som är People and Payroll Coordinator och den som ser till att medarbetarna i Sverige får rätt lön i rätt tid. Sedan 2006 görs lönearbetet i Agda PS och i januari 2023 implementerades Visma.net Expense för utläggs- och resehantering.

Hur länge har du jobbat i Agda PS?

– Sen 2000 så det är över 22 år nu och jag tycker att Agda PS är ett bra och stabilt system där det går att få ut mycket bra information och listor. Så jag kan absolut rekommendera Agda PS.

– Numera har vi Agda PS som molntjänst och det sparar väldigt mycket tid. Att kunna fokusera på lönearbetet då Visma sköter alla uppdateringar, installerar nya versioner och tar backuper, det tycker jag är väldigt skönt.

På The Body Shop pågår ett ständigt arbete med att bli ännu mer digitala och att optimera sina processer. Det spar tid för många och effektiviserar och förenklar vilket också spar pengar. Det är viktigt att få med sig alla på tåget och säkra upp att alla blir tränade i det.

Hur fungerar utläggs- och resehantering i Visma.net Expense?


– Det är ju ganska nytt hos oss och vi har haft lite uppstartsproblem men ser redan stora fördelar för de som använder systemet, vid upprättande av reseräkningar och även för de som attesterar.

– Vi har fått positiv feedback från kollegor med de förenklade processerna, som till exempel att kunna fota kvitton för utlägg, med mobilen. Så även med den här molntjänsten sparar vi tid genom att medarbetarna kan registrera sina utlägg varifrån de vill.

I Vismas kund-community finns särskilda användargrupper och forum för såväl Agda PS som Visma.net Expense. Förutom information om system och funktioner, finns möjligheten att diskutera med andra användare och lämna idéer till förbättring. Här finns supporten samt kunskapsartiklar och arbetsbeskrivningar som steg för steg guidar användaren i systemet.

The Body Shop har valt till ett servicepaket som passar företagets behov av användarstöd. Det är en kombination av de mest efterfrågade tjänsterna som support, kompetensutveckling, tjänster inom utbildning och konsult samt experttjänster inom lön. Servicepaketen finns i olika nivåer för att bäst matcha användarens behov.

bodyshop_3

Om The Body Shop

The Body Shop ingår i Natura & Co – en värderingsdriven, global kosmetikagrupp med det gemensamma målet att vara bäst FÖR världen snarare än I världen. 2023 utnämndes The Body Shop för femte året i rad till Sveriges mest hållbara skönhetsvarumärke enligt Sustainable Brand Index™, Europas största varumärkesundersökning om hållbarhetskommunikation.

The Body Shop var det första globala skönhetsföretaget att börja kämpa mot djurförsök 1989. Sedan dess har företaget fortsatt sitt outtröttliga arbete för djurens rättigheter och hjälpt till att bana väg för det nuvarande förbudet mot djurförsök i kosmetikaproduktion i Europa. 8,3 miljoner människor skrev under kampanjen Forever Against Animal Testing för att stoppa djurförsök globalt och när EU förbudet mot djurförsök igen hotas av nya testkrav var The Body Shop medgrundare till medborgarinitiativet Save Cruelty Free Cosmetic - som 2022 nådde målet på en miljon höjda röster för hålla EU fritt från djurförsök inom kosmetik.

Just nu pågår den globala kampanjen Be Seen. Be Heard. som The Body Shop initierat tillsammans med FN:s ungdomssändebud. Kampanjens mål är att öka ungas politiska inflytande. I Sverige är organisationen Youth 2030 Movement partner och arbetar tillsammans med The Body Shop för en större demokrati som inkluderar unga.

Läs mer om funktionen som underlättar hanteringen av resor och utlägg i Agda PS här.

Intervju med Jill Leichleitner 23 mars 2023.