Lön

”Agda PS molntjänst betyder allt”

hand som pekar på ett moln

”Agda PS molntjänst betyder allt”

Idag har en majoriteten av alla användare Agda PS som SaaS, även ibland kallad molntjänst. Det är en kostnadseffektiv lösning för lönebyrån Seleri som helt kan släppa tekniken.

Det är svårt att uppskatta värdet av att anställda känner sig trygga med att de får rätt lön. Den negativa effekten av felaktigt hanterade tidrapporter, pensionsavsättningar eller andra misstag som i slutändan påverkar enskildas privatekonomi, är lättare att föreställa sig.

– Företagsledare behöver inse värdet av att ha specialister som arbetar med lön. Till skillnad från vad många tycks tro är det inte bara att “svänga ihop” korrekt lön, säger Caroline Fjellman, auktoriserad lönekonsult på Seleri, en byrå med inriktning på löne- och personaladministration.

Förutom hög kompetens är flexibla system som erbjuder en smidig, prisvärd och digital hantering för alla kundtyper en viktig framgångsfaktor.

– Vi har använt Agda PS sedan starten 2014. Det är ett komplett lönesystem som innehåller väldigt mycket till en rimlig peng. För oss är det avgörande att vi kan hantera hundratals företag i ett tiotal databaser och att det är en molnlösning. Utan den hade det inte blivit Agda.

Vi har inte muskler att ha en egen IT-avdelning och det är inte enkelt att få tag på teknisk Agda-kompetens

Med molntjänst eller så kallad SaaS (System as a Service) menas att Visma sköter all drift och underhåll samt levererar Agda PS som en ständigt uppdaterad tjänst. Till skillnad från när lönesystemet är installerat på en lokal server ger det möjlighet att snabbare och bättre möta användarnas behov. Det i kombination med att kunder som Seleri bara betalar för den kapacitet de utnyttjar förklarar varför alla nya kunder sedan flera år väljer det här alternativet.

– För oss betyder det allt. Vi har inte muskler att ha en egen IT-avdelning och det är inte enkelt att få tag på teknisk agdakompetens.

Caroline Fjellman har totalt tolv års erfarenhet av Agda PS, så vid överflyttningen till SaaS-tjänsten kunde hon utföra många uppgifter själv.

– Övergången gick smidigt, men det händer att jag får problem. Som till exempel när Visma planerade en uppdatering som innebar att vi inte skulle hinna få ut lönerna i tid. Fast då lyckades jag få till ett nytt datum. Allt går att påverka med vettiga argument!

Vill du veta mer om Agda PS? Läs mer här!

cta-newsletter

Nyheter

Håll dig uppdaterad med de senaste nyheterna

Fyll i din mail så börjar vi skicka ut nyhetsbrev till dig.