
Den gamla modellen för målstyrning håller inte längre

Den gamla modellen för målstyrning håller inte längre
Förr i tiden satte man mål en gång om året. Sen följde man upp dem kanske två gånger, ofta med hjälp av färdiga mallar och långa dokument. Men arbetslivet har förändrats. Människor, teknik och sättet vi jobbar på ser inte ut som förr. Ändå jobbar många fortfarande med prestation på samma gamla sätt. Så hur bör vi uppdatera vårt sätt att arbeta med målstyrning?
Arbetslivet förändras snabbt
Tekniken går framåt. Fler jobbar i team där man bestämmer mer själv. Många företag har redan börjat jobba mer flexibelt och agilt. Men sättet vi pratar om mål och prestation har inte hängt med. Det är fortfarande vanligt att ha fasta mål för ett helt år och att bara prata utveckling vid ett fåtal tillfällen. Det passar inte riktigt längre.
Vad är egentligen syftet?
Syftet har alltid varit detsamma: att hjälpa medarbetare att göra ett bra jobb, så att företaget når sina mål. Det gäller fortfarande. Men i dag vet vi att människor presterar bättre när de får vara delaktiga och använda sina styrkor. Därför behöver modellen också förändras.
Bygg vidare på det som redan fungerar
Du behöver inte börja från noll. Titta på vad ni redan gör bra. Kanske har ni regelbundna 1–1-samtal, med regelbunden feedback och korta avstämningar tillsammans med teamet? Det är jättebra! Problemet är dock att dessa aktiviteter ofta lever vid sidan av prestationsmodellen. Tänk om ni istället kunde koppla ihop dem med mål och utveckling och på så sätt göra sättet att arbeta med prestationshantering både enklare och mer meningsfullt.
Gör det till en del av vardagen
Fundera på om ni verkligen behöver särskilda möten dedikerat för utvärderingar. Kanske räcker det att använda samtalen som redan sker under arbetsdagen till att också prata om mål och utveckling? Det behöver inte vara stort och krångligt. Det viktiga är att det sker frekvent nog och på ett sätt som passar både chef och medarbetare.
Låt verktygen hjälpa – inte styra
Ett bra systemstöd kan göra stor skillnad. Till exempel genom att påminna om att uppdatera mål, samla in feedback eller dokumentera ett samtal. Då byggs allt upp automatiskt över tid. Men systemet ska följa ert sätt att jobba – inte tvärtom. När systemet stöttar på rätt sätt sparar ni både tid och energi.
Tre saker att tänka på
- Behåll det som fungerar bra och bygg vidare på det
- Låt era mål och er kompetensutveckling hänga ihop med arbetsvardagen
- Anpassa systemet efter er arbetsprocess – inte tvärtom
Vill du se hur Agda PS kan hjälpa till? Läs mer om funktionen Dialog och hur vi kan hjälpa din organisation med målstyrning eller se vårt webinar:
Nyheter
Håll dig uppdaterad med de senaste nyheterna
Fyll i din mail så börjar vi skicka ut nyhetsbrev till dig.
Relaterad läsning